Nieuw

Blog

Home / Social Media  / Twitterregels

“Dat moet je écht niet doen hoor op Twitter!!” Als je wel eens spreekt met Twitterati dan heb je die statement vast al eens voorbij horen komen. Meestal met een toon van verontwaardiging die een die hard Opzij-fan niet zou misstaan. En vaak gevolgd door tips over wat je dan wel allemaal “moet doen” op Twitter. Zelf moet ik er altijd een beetje om lachen. Nu eigenlijk ook weer. En dan vooral ook omdat ik in dit artikel iets ga roepen over wat je moet doen op Twitter. Zo zie je maar weer, op mij kun je ook al niet vertrouwen.

Wat zijn de klachten die ik vaak voorbij hoor komen? Zaken waarvan ik zelf denk: wat maak je je druk kind. Teveel hashtags. Elke ochtend goedemorgen zeggen (veelgehoorde klacht). Zinloze tweets. Tweets over eten. Engelstalige Tweets (“zitten ze heel belangrijk in het Engels te Tweeten”). Tweets die “geen waarde toevoegen”. Mensen die “niet delen”. Mensen die teveel kletsen op Twitter (als ik teveel @’s zie nou dan kan ik me zó ergeren). En ga zo maar door en ga vooral zo maar door.

Helemaal niet erg hoor overigens, dat men zicht ergert. Dat hoort bij de menselijke staat van zijn.  Maar waar ik me zo over verbaas is dat al die irritatie helemaal niet nodig is, maar dat men toch tegen die steen blijft stoten.

Is het mooie aan sociale netwerken niet dat je ze helemaal naar eigen inzicht in kunt richten? Is het mooie ervan niet dat de meeste (zo niet alle) sociale netwerken werken op basis van wederzijdse goedvinden. Dat je alleen hen volgt die je graag wilt volgen en dat je alleen dat leest wat je graag wilt lezen?

Ik geef toe: ik ben niet zo picky op Twitter. Juist het idee dat ik zeer verschillende mensen volg waarvan een deel áltijd maar waarde toevoegt (wordt ook vermoeiend hoor) en een deel zeer geobsedeerd lijkt door de door hen verorberde maaltijden – maakt het social web interessant. En wanneer ik iemand echt zat ben – die zijn er ook – dan klik ik afhankelijk van mijn bui – zonder enige aarzeling – op de unfollow/defriend/ontvriend/verwijder etc. knop of blokkeer ik diegene.

Dat is toch juist de plus.

Je richt jouw virtuele social sphere precies zo in als jij wilt. En elk gefreubel heeft zijn publiek. Over een broodje pindakaas kunnen sommige mensen de meest interessante dingen zeggen. Dat is ook niet fout, tegen de regels, of niet hoe het hoort – dat is gewoon iemand die graag over broodjes pindakaas filosofeert. Geen interesse in pindakaas (dat meen je niet, wees eerlijk!)? Maak je niet sappel, klik op unfollow.

Dat brengt me meteen op de andere kant. De mensen die krampachtig hun best doen om elk artikel, elke slidesharepresentatie, elk e-boek, elke podcast over Twitter te lezen en te luisteren om te achterhalen wat de magische regel is. Die elke ochtend weer wakker worden en denken: “hoe ga ik vandaag waarde toevoegen?” Die bij elke tweet zich druk maken over of ze wel genoeg co-creëren en social sharen. For the record: dat mag allemaal hoor. Maar is het niet vreselijk vermoeiend? Tenzij je een multinational bent is het echt niet nodig om er zo strategisch over te doen. Ook niet wanneer je een klein bedrijf (eenmansbedrijf) bent overigens. Want sociale netwerken zijn bij uitstek plekken waar je gewoon lekker jezelf moet zijn. Potentiële klanten gaan – als het meezit – namelijk zaken doen met jou…de echte jou…niet je twitter-representative. Hou op met het lezen van boeken die je vertellen hoe je jezelf moet zijn en wees gewoon lekker jezelf. Mensen die dat niet appreciëren zijn er genoeg – maar ja, of die zaken met je willen doen is dan ook even de vraag.

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Je stelt weer goede vragen. Eigenlijk dit: er zijn geen regels voor Twitter. Het mooie aan dit soort platformen is nou juist dat jij bepaalt en degene die ervoor kiezen jou te volgen bepalen net zo hard voor zichzelf. Maak je niet sappel, be yourself en volg wie je leuk vindt. Op kantoor en bij de schoonfamilie hang je al genoeg bij mensen die je op de zenuwen werken…waarom zou je dat online nog eens dunnetjes overdoen. Het is bij uitstek jouw wereld, jouw koninkrijk. Geniet ervan.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.