Nieuw

Blog

Home / Blogging  / Social media voor bedrijven – Deel 7: Thuis of uit?

Het social web bestaat natuurlijk gewoon al. Maar bij uitstek is het social web een plek die organisch groeit: het bestaat uit de som van activiteiten van de gebruikers ervan. Als je mee gaat doen op het social web, kun je er dus zelf aan toevoegen. Alle activiteiten kunnen plaatsvinden bij jou op de koffie of op bestaande netwerken.

Voordelen van uit
Als je de plek goed hebt gekozen zit je doelgroep al op het netwerk waar je aan de slag gaat. Daarnaast kost het je geen kostbare IT-uren om van start te gaan. Je kunt aansluiten bij een bestaande community wat de investeringskosten laag houdt.

Nadelen van uit
Je hebt veel minder controle. Controle lijkt een vies woord en kan het overigens ook zijn, maar het is toch onhandig dat je potentieel racistische berichten of hele grove reacties niet op elke plek weg kunt halen. Nu is dat op zichzelf wel onderdeel van het social web (gebrek aan controle…wen er maat alvast aan). Maar het is goed om er wel rekening mee te houden.

Voordelen van thuis
Je eigen blog maken/hosten, een eigen community opzetten, een eigen serviceportaal bouwen stelt je in staat om zelf een paar basisregels op te stellen. Om zelf TOS (Terms of Service) te formuleren. Dat kan prettig zijn. Daarbij kun je veel beter meten wat er in die community gebeurt en wat op een aantal vlakken de impact is van je activiteiten.

En als een community waaraan jouw naam verbonden is succesvol wordt is het natuurlijk een heel sterke marketingtool. Mocht je willen uitbreiden, dan heb je veel meer mogelijkheden en je hebt ook meer keuze als het gaat over wat je met je klanten wilt doen (uitingen tonen, leiden naar een plek die jij kiest).

Nadelen van thuis
Het is duurder om zelf een platform te bouwen. IT-uren zijn schaars en het onderhoud van dergelijke applicaties ook niet gratis. Daarbij is het moeilijkste deel van het maken van een community niet de techniek. De kunst is om ervoor te zorgen dat de community gaat leven en dat is een kunst waar niet iedereen goed in is.

Hybride
Je kunt natuurlijk ook voor een combinatie gaan. Dat betekent dat je anderen faciliteert. Door bijvoorbeeld een blog te faciliteren waar externe experts artikelen schrijven, onafhankelijk van je bedrijf. Je laat dan wel duidelijk weten dat jij (je merk) de activiteiten mogelijk maakt.

Welke voor- en nadelen zie jij nog van thuis en/of uit?

Overzicht van alle artikelen

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.