Nieuw

Blog

Home / Blogging  / Social Media artikelenreeks deel 3: Wat willen ze?

moesmanJe wilt thuis een schilderij ophangen. Niet zo’n Ikea ding, maar een prachtig stukje kunst. Je hebt alleen geen boor. Dus ren je naar de Gamma en vraagt aan de verkoopnerd welke boor je het beste kunt hebben. De beste jongen draait meteen een lijstje aan specs af waarvan je duizelig wordt. Maar vooral: die je niet interesseren. Want toen jij bij de Gamma binnenliep was je helemaal niet op zoek naar een boor met mooie specs, maar naar een gat voor in je muur. De boor is slechts een middel.

Jouw klanten willen niet dat je op Twitter zit of op Facebook. En jij wilt niet perse op Hyves zitten of op LinkedIn. Jij en je klanten hebben een doel en die platformen zijn het middel.

Het doel van je klant
In de vorige stap heb je bij marketing intelligence of die jongen daar op de 3e onderzoeken los weten te krijgen met betrekking tot je doelgroep en/of je klanten.  Willen ze betere/snellere service? Willen ze meepraten over productontwikkeling? Willen ze online vragen kunnen stellen? Neem die behoeften mee waarvan je verwacht dat je er online invulling aan kunt geven.

What’s the buzz?
Een andere manier waarop je kunt achterhalen wat je klanten willen en tegen welke problemen ze oplopen, maar ook welke sterke punten je juist kunt benadrukken is door middel van social web tracking software. Software die het web afspeurt naar conversaties over jouw merk (of andere keywords die je opgeeft, bijvoorbeeld je concurrenten of je producten). Er zijn steeds meer gratis diensten die dat doen (bijvoorbeeld StepRep), maar er zijn ook betaalde pakketten verkrijgbaar (bijvoorbeeld Buzzcapture). Het voordeel van die laatste categorie is dat er meer rapportagemogelijkheden zijn en daarmee meer inzicht.

Dit is een goede eerste stap. Door te weten wat er nu wordt gezegd, kun je latere activiteiten beter bepalen. Je hoeft je dan nog niet te mengen in de conversatie, maar hebt wel een beeld van wat er speelt. Monitor dus die buzz en leg het vast. Wat wordt er gezegd? Is het positief, negatief, neutraal? Waar wordt het gezegd (hyves, fora etc.)?

Jouw doel
zo langzamerhand krijg je een beeld van de behoeften die er bij jouw doelgroep bestaan. Nu ga je je volledig focussen op die behoeften toch? Niet perse. Als bedrijf heb je ook behoeften. Als het alleen aan de klant lag, liep hij gratis weg met jouw producten of diensten en was jij dag en nacht beschikbaar om vragen te beantwoorden. Voor jou geldt dat je geen zaak draaiende kunt houden als je geen geld vraagt voor je producten of diensten en kun je ook niet 24/7 open zijn. Daarbij worden de activiteiten die geschikt zijn op het social web mede bepaald door jouw doelstelling: verkoop, naamsbekendheid etc. Bepaal zelf dus ook duidelijke doelstellingen. Waar heb jij zakelijk gezien behoefte aan. Voor welke doelstellingen wil je het social web gebruiken?

Zorg in elk geval dat duidelijk is wat je wilt gaan bereiken. Weet je dat niet, dan is het onmogelijk om te bepalen of je succesvol bent. Heel logisch allemaal, maar ook dit benadruk ik nog maar even.

Waarom?
Het social web is spannend. Het is gezellig, dynamisch en dus elke dag weer een avontuur. Met alle mogelijkheden die er zijn willen mensen nog wel eens uit hun dak gaan en álles willen doen. Maar je moet in het achterhoofd houden voor wie je het doet: je doelgroep. Want hoe dichter je op de behoefte van die doelgroep zit, hoe beter zij jou en je producten kunnen waarderen. I know, duh – ik zeg toch maar even.

To do deel 3:

  1. Vraag bij marketing intelligence marktonderzoek op.
  2. Gebruik social web tracking software om de conversatie over je product op het web te volgen. Uit de resultaten kun je opmaken welke behoefte er speelt (en ook een duidelijker beeld krijgen van waar je doelgroep zit).


No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.