Nieuw

Blog

Home / Blogging  / Droomredacteur

dream

Sollicitatiegesprekken zijn vreselijk vermoeiend. En dan bedoel ik niet de gesprekken waarbij ik aan het solliciteren ben naar mijn droombaan. Maar de gesprekken waarbij mensen bij mij komen solliciteren naar een baan als webredacteur (bij ons op de afdeling ook wel bekend als contentspecialist). Of het iemands droombaan is kan alleen de persoon in kwestie bepalen, maar het bedrijf waar ik werk is een goede werkgever en het team waarmee we de site bouwen en onderhouden is gezellig en professioneel. En juist op het gebied van internet is er bij ons bijzonder veel ruimte. Als dat alles geen droombaanelementen bevat weet ik het ook niet meer.

De sollicitanten die hier binnenwandelen komen meestal via een werving- en selectiebureau. Aan het bureau vertel ik wat ik zoek en zij doen het zware cv-selectiewerk. Een prima verdeling wat mij betreft. Het werpt een gezonde eerste drempel op zodat ik niet voor zomaar iedereen die zich verveelt een uur uit hoef te trekken. En toch…toch krijg ik zo af en toe mensen over de vloer waarvan ik niet snap wat ze komen doen.

Om mezelf te beschermen tegen tijdverspilling en teleurstelling (van beide kanten overigens) leek het me een goed idee om een wensenlijst samen te stellen: waar zoek ik naar in een webredacteur/contentspecialist?

Google
Het eerste wat ik doe wanneer ik een CV vind in mijn mailbox is de naam van de kandidaat Googelen. Wie heb ik hier voor me en zijn ze terug te vinden via internet? Ik doe dit overigens niet om genante feestfoto’s op te sporen of zelfs maar om politiek incorrecte uitspraken te traceren. Als je komt te werken op de internetafdeling verwacht ik je terug te vinden op internet. Overigens vind ik die andere zaken ook. Wel zo handig om daar rekening mee te houden. Als ik niks vind over de kandidaat vraag ik me af hoe je van internet je werk maakt zonder werk te maken van internet. Je bent nog niet afgewezen, maar scoort geen punten.

Wat doe je zelf
Ik heb je niet kunnen Googelen, maar geef je toch een kans. In het eerste gesprek komt áltijd de vraag terug: wat doe je zelf met internet? Naast je werk dus. Het verbaast me elke keer weer dat mensen zonder enige gêne toegeven het internet alleen te gebruiken om mail binnen te halen.  Of zonder zorgen toegeven buiten kantoortijd niet achter de pc te zitten. Of erger nog, melden dat ze nog nooit iets hebben gekocht via het net omdat ze dat niet vertrouwen. Hoe kun je dan je werk maken van verkopen via internet. Want dat is wat onze afdeling doet.

Buzz Bzzz bZzzz
Het andere uiterste zijn mensen waarbij ik bij elke zin die ze uitspreken de neiging heb om heel hard BINGO te noemen omdat ze de bullshit bingo kaart vol weten te krijgen. De hele tijd conversie, web 2.0, copywriting (in plaats van schrijven), seo/sea/sem, online brand etc. etc. roepen heeft meestal als functie het verbloemen van een gebrek aan kennis van de online wereld. Na even doorvragen blijkt vaak dat de persoon in kwestie de bel wel heeft horen luiden, maar de klepel al een tijdje kwijt is. Ik háát buzzwords. Vooral uit de mond van dit soort lui. Het zijn dezelfde lui die een stukje commitment vragen, een win-win situatie willen creëren en hun koffie implementeren. Ze zijn vermoeiend en als het even kan wil ik ze liever niet als collega’s. Tel daarbij op dat het meestal samengaat met beperkte kennis van de inhoud en het is einde oefening.

Maar wat dan wel?
Je hebt een eigen site – hoeft geen blog te zijn, maar op z’n minst een online visitekaartje. Je bent aanwezig op LinkedIn, Twitter, Last.fm, Flickr en Hyves. Je onderkent het belang van Google, maar ook het belang van kwaliteit van teksten voor mensen en niet voor machines. Je snap dat je niet alleen schrijver kan zijn, maar dat je ook usability, interactieontwerp, accessibility en zelfs visual design basaal moet begrijpen. Als ik je een nerd noem glim je van trots. Je kijkt de afleveringen van nieuwe series voordat iemand ervan heeft gehoord. En je vriend of vriendin moet je af en toe tot de orde roepen anders kom je nooit achter je pc of laptop vandaan. Daarnaast kun je goed, duidelijk en beknopt schrijven over ingewikkelde onderwerpen. Maar ja, anders was je vast geen webredacteur.

Of…?
Ik ben erg benieuwd waar jij naar zoekt of zou zoeken in een webredacteur?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.