Nieuw

Blog

Home / Blogging  / Social Media reeks – Deel 6: Platformen?

Wanneer bedrijven aan de slag gaan met social media is het platform vaak de invalshoek in plaats van de doelstelling. Nu is het platform dat je kiest – Twitter, Hyves, Facebook etc.  – absoluut belangrijk. Verschillende platformen zijn meer of minder geschikt voor verschillende doelstellingen en doelgroepen. De keuze van de activiteiten is een samenspel tussen doelstellingen, platform, identiteit en doelgroep.

In dit deel dan ook de verschillende platformen en hoe je ermee aan de slag zou kunnen gaan. De onderstaande voorbeelden zijn bedoeld om je een idee van de mogelijkheden te geven. Er zijn veel meer mogelijkheden. Laat jouw ideeën achter in de reacties.

Bloggen
Blogs horen niet helemaal hier thuis. De andere netwerken zijn bestaande merken (Twitter, Hyves etc.) en een blog is niks anders dan een site waar regelmatig nieuwe artikelen worden gepubliceerd en bezoekers kunnen reageren op deze artikelen. Er zijn wel blogplatformen zoals blogger.com, Wordpres.com, web-log.nl en punt.nl – maar die platformen zijn minder relevant dan het blog zelf. Maar bloggen is wel een belangrijk onderdeel van social media. En heb je eenmaal een goed lopend blog, dan kan dat een platform op zichzelf worden.

Er is een reden dat bloggen bovenaan de lijst staat. Bloggen maakt al je andere social media activiteiten meteen gevulder. Heb je een weblog, dan kun je elke keer dat je een nieuw artikel publiceert daar een bericht van plaatsen op andere platformen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn of Hyves. Verder kun je op je blog gebruik maken van secundair netwerken. Dat zijn netwerken zoals YouTube of bijvoorbeeld Flickr, die je in staat stellen zaken te delen zoals filmpjes, foto’s, muziek (last.fm), links (Delicious) etc. Wil je foto’s op je blog plaatsen, dan link je die vanaf Flickr. Wil je een video delen, gebruik dan Vimeo of YouTube.

Je kunt verschillende typen blogs publiceren. Daarvan is een aantal vooral geschikt voor bedrijven:

  • Corporate blog
    Een blog voor het bedrijf, door het bedrijf. Het blog waarop je strategische keuzes toelicht, de CEO aan het woord laat, de jaarcijfers publiceert en verder alles wat met het bedrijf te maken heeft. Het stelt je in staat je menselijke gezicht te tonen aan je (potentiële) klanten. Je publiceert er geen zorgvuldig vervaardigde persberichten, maar zorgt ervoor dat je teksten menselijk en echt zijn. Bezoekers kunnen reageren op je artikelen en je gaat dan ook met hen in gesprek.
  • Thema blog
    Daarnaast zijn er allerlei soorten thema’s waar je een blog over zou kunnen starten. Zoals in een eerder voorbeeld kan een bank een blog met financiële tips maken of een fietsenmaker een blog met mooie fietsroutes. Je kunt dit zelf doen (thuis). Je kunt ook co-branden. Je laat een externe partij (kan ook een bestaande blog over het gekozen onderwerp zijn) schrijven en sponsort die activiteiten. Bij die laatste optie zorg je er natuurlijk voor de link naar jouw bedrijf heel duidelijk is.

Wat zou je met een blog kunnen doen?
Zoals gezegd zijn blogs sowieso erg geschikt als startpunt voor de participatie op het social web. Door de artikelen die je schrijft heb de aandacht van mensen net iets langer, het geeft je iets om over te kletsen op andere netwerken en stelt je in staat om secundaire netwerken zoals YouTube en Last.fm naar je toe te halen.

Daarnaast zijn blogs zeer geschikt om je thought-leadership (expertise en visie) neer te zetten. Op de meeste netwerken is je content (in dit geval je artikelen) vaak vluchtig en heb je maar beperkte ruimte om je verhaal te doen. Op een blog kun je een genuanceerde versie van je verhaal kwijt en heel gericht over een onderwerp in gesprek of discussie gaan.

Blog stellen je ook in staat om te crowd sourcen. Je kunt er oproepen plaatsen, met mensen in gesprek gaan, gemakkelijk polls plaatsen en ga zo maar door. Er zijn specifieke tools die zich richten op crowd sourcing, maar met een weblog kom je een heel eind.

Twitter
Twitter is een microblogging dienst. Leden kunnen berichten van maximaal 140 karakters publiceren. Als lid kies je er zelf voor wiens berichten je wilt volgen en kun je zelfs je account zo instellen dat mensen je alleen met jouw toestemming kunnen volgen.

Wat zou je met Twitter kunnen doen?
Als genoeg mensen je volgen heb je feitelijk een eigen community waar je vragen, stellingen, problemen etc. aan kunt voorleggen. Voor crowdsourcing is Twitter dus zeer geschikt op voorwaarde dat je community groot genoeg is óf heel erg specifiek (niche).

Ook voor Reputation Management is Twitter geschikt. Het aantal gebruikers van Twitter ligt vele malen lager dan het aantal gebruikers van bijvoorbeeld Facebook of Hyves. Maar het type gebruiker dat Twittert is vaak early adopter en fervent social media gebruiker – met eigen blogs en andere webplekken, waar zij jouw boodschap kunnen versterken. Daarnaast ontdekken ook steeds meer journalisten Twitter. Een prima plek dus om de movers en shakers te bereiken en te beïnvloeden.

LinkedIn
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Leden van LinkedIn kunnen een CV invoeren of lid worden van thematische groepen, maar ook groepen die rondom merken zijn opgebouwd. Verder is het mogelijk om je blogs, presentaties (via Slideshare) en andere zaken aan je profiel te hangen.

Wat zou je met LinkedIn kunnen doen?
Zoals al in een eerder voorbeeld werd uitgewerkt, kun je LinkedIn inzetten om de mening van potentiële werknemers over je bedrijf te beïnvloeden: branding dus. En om je uitstraling aldaar in te zetten om nieuw talent aan te spreken en binnen te halen. Zorg ervoor dat je een groep hebt rondom jouw merk en zorg er vooral voor dat die groep leeft: dat er discussie is, dat er banen worden aangeboden (Elke groep binnen LinkedIn heeft een eigen job board waar vacatures kunnen worden geplaatst) en dat je groep in het kort een levendige plaats is. Maak ook vooral gebruik van sub-groepen (zeer geschikt als je voor een grotere toko op LinkedIn aanwezig bent) om speciale onderdelen uit je bedrijf te belichten. Denk aan een subgroep met management trainees bijvoorbeeld.

Daarnaast kun je ook op LinkedIn investeren in Thought-leadership. Start een groep over een onderwerp gelieerd aan jouw product(en) of branche. Of praat mee in een bestaande groep en investeer door anderen te helpen met kwesties waar jij expertise over in huis hebt. Een eigen bolwerk bouwen is goed en moet je vooral doen, maar alleen in je eigen bolwerk blijven hangen met het idee dat iedereen maar naar jou toe moet komen levert veel minder op.

Hyves
Hyves is voor de meeste mensen voor persoonlijk gebruik. Veel profielen zijn zelfs afgeschermd zodat mensen zonder toestemming de profielen niet kunnen zien. Hyves is dus ook vooral geschikt voor bedrijven die in de vrije tijds-sfeer opereren of bijvoorbeeld non-profits.

Op hyves kunnen die bedrijven net zoals bij LinkedIn een eigen groep starten. Met ook weer dezelfde doelstelling. Daarnaast is het mogelijk om te bloggen op Hyves, maar ook kun je artikelen van je eigen blog via RSS automatisch laten inladen in je Hyves-blog.  Thought leadership, branding, crowdsourcing, webcare, het kan allemaal via Hyves als je community (bijvoorbeeld je groep of de lezers van je blog) groot genoeg is.

Bij Hyves is het vooral van belang om te onderzoeken of je doelgroep zich daar ook ophoudt. Zo zijn het vooral vrouwen die Hyves gebruiken, vooral hoogopgeleiden en met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar (2008). Hyves is een zeer informele omgeving. Het is ook goed om je af te vragen in hoeverre je merk daarbij past.

Er zijn natuurlijk veel meer social sites waar je terecht kunt. Sites zoals Facebook, MySpace (muzikanten), Plaxo (zakelijk), RelatiePlanet (dating) etc. etc. Het voordeel van de grote en bekende netwerken is dat er veel mensen zitten. Het voordeel van de meer special interest sites, is dat de doelgroep specifieker is.

Kun jij goed vertellen voor welke social activiteiten een specifiek netwerk geschikt is? Laat het dan in de reacties weten.

Lees hier de andere delen

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.