Nieuw

Blog

Home / Blogging  / Deel 3 – Tijd om te twitteren

Dit artikel is niet langer actueel. Bekijk hier de nieuwste versie (2010/2011) van de Twitterhandleiding.

In deel 0 kon je lezen waarom je zou moeten Twitteren. In deel 1 hielpen we je aan een mooi Twitterprofiel. Les 2 bracht je een hele hoop zinvolle vrienden. En in les 3 is het dan eindelijk tijd om je eerste Tweets de wereld in te helpen. Maar hoe doe je dat, dat Twitteren? Is het gewoon slowchat? Roep je continue bij elke hap die je naar binnen werkt hoe het smaakt? Of zit het toch ergens anders in?

Microbloggen
Twitteren is microbloggen. Micro, omdat je anders dan bij een gewoon weblog minder ruimte hebt om je punt te maken. 140 karakters lang kan je je zegje doen. Kort en bondig was nog nooit zo snel en puntig. Voor een contentspecialist in wording dé plek om te oefenen in het produceren van korte, maar nog steeds zinvolle teksten.

Zoals ook bij macrobloggen is het wel belangrijk om iets te zeggen te hebben. Niet altijd, maar toch zeker 60% van de tijd moet je als Twitteraar iets toevoegen. Dat kan iets van een andere site zijn – een link dus.  Dat kan een slimmigheidje zijn, een liedje dat je wilt delen, een artikel dat je net hebt geschreven of hebt gelezen of een keifilosofische statement over de toekomst van internet of bijvoorbeeld breien voor linkshandigen. Gooi Twitter dus niet vol met onzin. Maar zoek naar datgene wat zinnig is voor je followers. Twitter wordt zal jou dan meer opleveren en je followers blijven wat langer hangen.

Tip: Met Tinypaste kan je over de 140 karakters heen. Okay niet echt, maar alles wat erboven zit wordt door middel van een weblinkje doorgelinkt.

Twittertaal
De Twitterazzi hebben inmiddels een eigen taal (twaal) ontwikkeld. De taal van Twitter niet kennen, is er niet bijhoren. Gelukkig heeft Marlooz – bekende Twitteraar – een aantal van deze termen voor je op een rijtje gezet. Aan die lijst niet genoeg, probeer dan de Twittonary. Gooi ze er zo af en toe doorheen. Maar wees spaarzaam. Voor je het weet ga je ook buiten Twitter dit Twitterdialect spreken. Dikke kans dat je collega’s het minder appreciëren als je je conversatie verTwittert.

Tip: Om je populariteit op Twitter te vergroten is het een goed idee om zelf een mooi nieuw Twitterwoord te verzinnen. Wees wel origineel. Twuste – net voor je gaat slapen – is natuurlijk allang bedacht.

Twitterclubje
Net als in het echte leven en op andere sociale media vind je ook op Twitter de welbekende middelbareschool kliekjes. De kakkers, de alto’s, de semi’s (semi-intelectuelen)- veel semi’s (!) – de nerds etc. En ook op Twitter is het belangrijk om jouw kliek te vinden óf er zo hard buiten te staan dat je voor elke kliek cool bent. Ben je een kakker? Twitter dan zo af en toe over je BMW 5 of zeilboot. Ben je een semi? Twitter dan zoveel mogelijk over het theater, programma’s op Nederland 1 of 3 en opera. Ben je een nerd? Twitter dan over Apple en zaken die eindigen op een serienummer.  Dat maakt de mensen uit jouw clubje het in elk geval gemakkelijker om je te herkennen.

Say what?
Nu hebben we je nog steeds niet verteld wat je letterlijk moet zeggen op Twitter. We gaan er dan ook vanuit dat je best basaal kan converseren. Hou je op Twitter gewoon aan dezelfde regels als buiten Twitter: praat niet teveel nonsens, luister (lees) ook eens af en toe, lees actief (reageer, niet alleen roepen), schep niet teveel op (tenzij je bij de kakkers hoort natuurlijk), stel vragen die tot nadenken aanzetten en wees bovenal jezelf.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.