Nieuw

Blog

Home / How-to  / De productpagina: dit staat er in elk geval op

Wanneer je je producten online verkoopt, weet je allang wat het belang is van een goede productpagina.  Het is de pagina die de informatie biedt die klanten nodig hebben om een beslissing te nemen: kopen of verder kijken. En ja, je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat jouw klanten al alles weten over je product, je site helemaal snappen en aan een grote rode knop met “Koop dit” genoeg hebben.  Klinkt absurd? Toch doen veel bedrijven dat! Speciaal voor jullie (ik zal geen namen noemen… nou misschien een paar) een paar tips voor het in elkaar draaien van een goede productpagina.

Tekstuele content

Voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat je bezoekers je productpagina’s überhaupt kunnen vinden. Qua content zijn de volgende zaken van belang:

Productnaam en -titel
Laat ik direct twee zaken uit elkaar halen: de productnaam en de producttitel. De productnaam is in veel gevallen iets nietszeggends. Althans, iets dat jouw bezoekers niet zoveel zegt. De Billy van Ikea is inmiddels ‘s werelds meest bekende kast. Maar ken jij de Berlevåg? (als het antwoord ja is… zoek hulp). Van mij mag je je mooie naam gewoon houden. Maar zorg er wel voor dat je producttitel wel veelzeggend is: dat een bezoeker snapt waar hij naartoe klikt in een lijst met zoekresultaten.

Productbeschrijving
Zorg ervoor dat ook je productbeschrijving voor mensen bedoeld is. En ook hier een onderscheid: Productbeschrijving en Productspecificaties zijn niet hetzelfde. De productspecificatie bestaat meestal uit een lijst van technische elementen, maar kan in het geval van schoenen bijvoorbeeld bestaan uit specificaties zoals de hoogte van de hak of de lengte van de punt. De productbeschrijving is een kort verhaaltje dat in natuurlijke taal is geschreven.

Dit is dus geen productbeschrijving…

En dit weer wel

Zet in zowel de beschrijving als de specificaties de informatie die bezoekers nodig hebben om een beslissing te kunnen nemen over het product.  Dat is bij een spiegelreflexcamera hele andere informatie dan bij een boek of een jurk. Logisch? Toch is het vaak lastig om vanuit je bezoeker te denken en niet vanuit je organisatie of jezelf. Vertel dus niet wat jij wilt vertellen, maar geef de informatie waar zij behoefte aan hebben.

Specs van een camera

Specs van speelgoed

Schrijf levendig
Vergeet niet dat potentiële kopers de producten niet vast kunnen houden, voelen, ruiken, passen… Zorg er dan ook voor dat óók je teksten beeldend zijn en die handicap voor een stukje weg kunnen nemen.

SEO enzo
Denk je ook nog even aan je keywords? In de titel, in de URL, in de productbeschrijving. Ga bij het selecteren van de juiste termen om de pagina mee te optimaliseren niet uit van wat Jij belangrijke zoektermen vindt. Selecteer zoekwoorden waarop je verwacht dat je klant zoekt. Denk aan een groot bedrijf dat op de site wasautomaat had staan (weet jij wat het is), terwijl de meeste mensen natuurlijk zoeken op wasmachine. Vergis je niet in de mate van bedrijfsblindheid die je op kunt lopen.

Beeld

Teksten zijn belangrijk, maar bij kopen op afstand is het beeldmateriaal ook van groot belang.  Zoals gezegd kunnen shoppers in een winkel de producten zien, ruiken, voelen etc. Dat kan online niet. Online moeten ze afgaan op de beelden die jij ze biedt.

Foto’s
Maak altijd gebruik van een productfoto (ja, je mag de instanties opnoemen waarbij het niet hoeft, maar dat zijn er maar weinig) en het liefst meerdere. Als het van belang is vanuit verschillende perspectieven of in verschillende kleuren.

Een voorbeeld: ik wilde laatst slippertjes bestellen met kleine hakjes eronder bij H&M. Online vond ik in hun schoenenafdeling verschillende slippers, die van boven waren gefotografeerd. Daaraan kon ik dus totaal niet zien of de slippers wel of geen hakken hadden. Overigens was dat ook in de beschrijving niet terug te vinden. Ik heb ze maar niet besteld.

The devil’s in the details. Zorg er dan ook voor dat de afbeelding vergroot kan worden zodat mensen de details kunnen bekijken.

Video
Bij sommige producten voegt video iets toe, bij andere producten totaal niet. Van gadgets die bewegen zoek ik bijvoorbeeld zelf altijd even de video op. Maar een broek, gedragen door een model met maat 34, zegt me dan weer niet zoveel. Een jurk die extra mooi wappert als je erin loopt dan weer wel. Gebruik video wanneer het iets toevoegt aan je productpresentatie. Doe je dat goed, dan kan een video mensen  zeker over de streep trekken.

Gebruik video niet om tekstuele content te vervangen. Video kun je niet uitprinten en ook niet altijd afspelen (mensen shoppen ook via ie6 browsers op kantoor). Je kunt het niet op een andere plek bewaren, je kunt het misschien niet goed bekijken op je telefoon etc. Video is een toevoeging, geen vervanging.

Vertrouwen

Wanneer je op afstand iets koopt, is vertrouwen van levensbelang. Je wilt met enige mate van zekerheid weten dat je niet genaaid wordt. Dat je je bestelling wel echt krijgt, dat het ook echt is wat je besteld hebt en dat je het terug kunt sturen als het anders is. Maar hoe bepaal je als websurfer de betrouwbaarheid van een webshop?

Ten eerste kijk je natuurlijk naar de naam van het bedrijf. Wehkamp of Ikea kent inmiddels iedereen. Maar er zijn natuurlijk veel minder grote dan kleine namen. Als je de naam niet kent, kijk je naar andere manieren om de betrouwbaarheid te bepalen.

Een logo van de thuiswinkelorganisatie of een ander onafhankelijk en bekend orgaan wil ook helpen. Ah, deze site is goedgekeurd en hier heb ik als klant bepaalde rechten. Dat de meeste mensen geen idee hebben van wat dat logo nou exact betekent, is niet zo relevant, het geeft vertrouwen, daar gaat het om.

Nergens bij aangesloten? Niemand die garant voor je wil staan? Tuurlijk wel, eerdere klanten namelijk. Gebruikersreviews zijn een prima manier om vertrouwen te vergroten (of juist niet, …). Testimonials kunnen ook, maar zijn gefabriceerder en dus minder betrouwbaar. Het leuke aan reviews is dat je klanten zelf vaak veel beter weten welke informatie relevant is voor collega-klanten. Daar kun je dan ook meteen mooi van leren.

Een voorbeeld:

Wehkamp beschrijft deze jurk als volgt

De klant schrijft er dit over

Nu is het jammer dat deze klant er niet even bij vertelt hoe lang ze zelf is, maar in elk geval biedt ze meer informatie dan de beschrijving van Wehkamp.

Maar er is nog meer…
Er zijn nog veel meer zaken die van belang zijn voor het vertrouwen dat een bezoeker in jouw diensten en producten heeft. Zaken die in elk geval afbreuk doen aan dat vertrouwen. Een slecht ontworpen website of een website met incorrecte informatie erop bijvoorbeeld. Maar natuurlijk ook slechte service en slechte producten. Zorg dat alle elementen op orde zijn, vertrouwen kan stuk en is moeilijk te fixen.

Hoe zit dat eigenlijk?
Wanneer wordt mijn product geleverd? Heb je het op voorraad? Kan ik het retourneren? Hoe kan ik betalen? Deze vragen zijn er belangrijk en kunnen zelfs het verschil maken bij een keuze uit twee verschillende webshops. Op je productpagina kun je al deze vragen beantwoorden. Soms direct en soms met een linkje.

Zalando heeft biedt veel info op hun productpagina’s

Doen

Wanneer mensen op je productpagina komen, wil je dat ze iets doen. Het product kopen, informatie opvragen, maar toch in elk geval verder kijken als dit product niet is wat ze zoeken. Het moet voor je bezoekers duidelijk zijn wat van ze verwacht wordt. Wat is de next step?

Kopen
Zorg dat de bestelknop (downloadknop etc.) duidelijk is. Kwam laatst een site tegen (weet jammer genoeg niet meer waar), waar ik een product moest aanvinken en dan op de knop “Verzenden” moest klikken om te kunnen bestellen. Maar ja, verzenden en bestellen… dat zijn twee verschillende zaken. Onduidelijk dus.

Misschien is dit wat?
Je wilt niet dat mensen direct afhaken als het product op de productpagina niet is wat ze zoeken. Bied dus naast de bestelknop (en de normale navigatie) ook een “mensen die dit kochten, kochten ook dat” of iets dergelijk toe. Zo help je je bezoekers om jouw content te ontdekken. Soms content (producten) waarvan ze niet eens wisten dat het bestond en dat zij het nodig hadden.

Alternatieven
Besluiten mensen dat je ze nu toch niks te bieden hebt, dan is het fijn als je ze niet helemaal kwijt bent. Geef ze de mogelijkheid om in contact te blijven (RSS, Nieuwsbrief, alerts.. etc.). Dring dit niet op (ik zeg stomme popups), daar help je niemand mee, maar vooral jezelf niet.

Nog wat dingetjes

Gewoon om niet te vergeten nog wat (kleine) dingetjes waar je ook nog aan moet denken

  • Vergeet je de prijs niet? Logisch? Ja, zou je denken. Toch kom ik (vooral op kleinere webshops) nog steeds productpagina’s tegen zonder prijs of een prijs die bijna niet opvalt (extra klein). Een keer zal je het me moeten vertellen. Doe maar gewoon direct, dan werk je me ook niet op de zenuwen en voel ik me ook niet in de maling genomen.
  • Navigatie is belangrijk. Altijd, hier ook. Zorg voor goede breadcrumbs, zodat ik terug kan. Zorg voor een duidelijke en kloppende categorisering van je spullen. Oh ja… en een zoekmachine waar ik ook echt specifiek zaken mee kan opzoeken. (Bij een tafel de hoogte, maar bij een jurk bijv. de stof waarvan het gemaakt is.)
  • Ontwerp. Ik zei het al eerder, het ontwerp van de site draagt bij aan het ver- of wantrouwen dat mensen in jou en je diensten/producten hebben. Het hoeft allemaal niet magistraal, maar wel netjes, overzichtelijk en functioneel. Grote bedrijven, kunnen grote bureau’s betalen om het allemaal mooi te maken. Heb jij die middelen niet, maar wel een webshop? Vraag dan eens wat meningen van mensen die jou niet kennen, maar wel wat van sites weten (twitter is daar een goede bron van).

Zo, dat was mijn inbreng. Ik hoor graag van jullie wat ik mis! Ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen (wat werkt, wat niet?).

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.